De nieuwe guidelines van Facebook: Wat te doen?

De nieuwe guidelines van Facebook: Wat te doen?

Het roer gaat om bij Facebook, als we CEO Mark Zuckerberg moeten geloven. Bedrijven krijgen minder kansen en zichtbaarheid in de tijdlijnen en de nadruk wordt steeds meer gelegd op sociale interacties die betekenisvol zijn. Zoals de geboorte van je neefje of nichtje die je in 2017 gemist hebt door alle shooting star filmpjes. Meer familie en minder business, dat is de insteek van Mark.

Je bent er onbewust eigenlijk veel te vaak mee bezig: onnodig door je tijdlijn scrollen om te checken of je nog iets gemist hebt. Uiteindelijk heb je alleen twee of drie vrienden getagd zien worden onder een leuk plaatje en ben je verder geen relevante informatie tegengekomen. Dat is nu verleden tijd: critici stellen dat het gebruiken van Facebook verslavend is en daar wil Mark Zuckerberg vanaf. Verslaafd aan Facebook. In dit artikel ging Facebook zelf in op het gebruiken van social media en de, misschien wel ongezonde, gevolgen daarvan. Ze vroegen zich hardop af of het nou wel de bedoeling was dat de kostbare tijd die je kunt hebben met je familie en naasten op Facebook, verloren ging aan het constante gebruik van publieke pagina’s en het taggen van elkaar in nieuwe meme’s (leuke plaatjes, voor de niet Facebook’ers).

Zo werd er zelfs geconstateerd dat jongeren die over één complete dag slechts 10 minuten op Facebook mochten kijken, aan het einde van de dag een stuk chagrijniger waren dan personen die de hele dag door mochten Facebooken. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van die applicatie. Neem bijvoorbeeld de pagina van “dilemma’s op dinsdag”, wij geven je vandaag een dilemma: wat kies jij?!



Gevolgen van de ingreep.

Vanzelfsprekend heeft deze verandering de nodige gevolgen. Facebook wil meer en meer de nadruk leggen op nieuws dat belangrijk is voor jou en voor mij. Zoals we eerder aangegeven hebben in deze blog, zijn dat relaties tussen jou en je familie of discussies die je vrienden hebben onder een bepaald nieuwsbericht. En met discussies bedoelen we natuurlijk niet simpelweg elkaar taggen, maar relevante en informatieve discussies.

Invloed heeft dit vooral op relatief kleine bedrijven die minder met hun Facebook doen. Wanneer ze iets met hun Facebook gaan doen, zal het organische bereik (bereik waar je niet voor hoeft te betalen) minimaal zijn. Wanneer je meer geld in een Facebook post stopt krijgt deze (vanzelfsprekend) meer bereik en aandacht. Kleine bedrijven hebben vaak niet het budget om iedere Facebookpost te boosten met ruim 50 euro en daar ontstaan de problemen.

Nu Facebook deze nieuwe regels hanteert is de kans dus groot dat kleine bedrijven hun bereik gaan verliezen en steeds minder weergaves zullen gaan krijgen. Gelukkig heeft Facebook ook aangegeven dat ook bedrijven onder de waardevolle informatie kunnen vallen door op nieuwe manieren te promoten.

Hoe blijf je in beeld?

Er zijn een aantal manieren om als (klein) bedrijf nog steeds voldoende weergaven te krijgen op de tijdlijn van je doelgroep. Twee van deze gaan we even voor je uitlichten, ook omdat deze twee eigenlijk lijnrecht tegenover elkaar staan.

Maak gebruik van filmpjes:

Facebook waardeert filmpjes en zeker als deze filmpjes een discussie kunnen opbrengen bij mensen. Een filmpje heeft (vanuitgaande dat het een informatief filmpje is) meer waarde dan een enkele foto waarop gereageerd wordt. Maak daarom meer gebruik van animatiefilmpjes over je bedrijf, of insights in het kantoor waar je werkt. Een hoop bedrijven beginnen nu ook met het maken van wekelijkse vlogs over wat er in het bedrijf gebeurd. Kortweg gaat het erom dat je iets meer je best moet doen en iets meer tijd moet steken in content die je op je Facebook tijdlijn wilt laten zien.

Meer kapitaal, meer beter:

Tegenover het beter je best doet, staat het pompen van meer geld in je pagina. Zoals ieder sociaal netwerk kun je bij Facebook gewoon bereik kopen, je tikt je doelgroep in en kiest een budget en hopsa: je Facebook post heeft meer bereik. Maar waarom onnodig geld erin stoppen wanneer je jezelf ook kunt uitdagen?

Deze twee opties die lijnrecht tegenover elkaar staan zijn zeker opties die je in overweging kunt nemen om er toch voor te zorgen dat je bereik niet heftig naar achter gaat lopen. Wij gaan in ieder geval ons best doen om toch nog zo vaak mogelijk in je tijdlijn naar voren te komen. Benieuwd naar onze ideeën en of we je daarmee kunnen helpen? Stuur dan een mailtje naar info@sqits.nl en dan gaan we samen kijken of we jouw bedrijf belangrijker kunnen maken dan de oma’s van je doelgroep!


Leuk artikel? Laat het andere weten!