Hoe zet je SEO in?

Hoe zet je SEO in?

Vorige week hebben we het gehad over wat SEO teksten zijn. Voor als je echt het onderwerp goed wilt begrijpen, raden we je aan om de blog van vorige week nog even goed door te nemen. In het kort: SEO betekent Search Engine Optimization en is de term die gebruikt wordt om allerlei technieken aan te duiden die jouw bedrijf hoger kunnen laten komen in de zoekresultaten van Google. Dit is natuurlijk ideaal want een hoge positie op Google, betekent automatisch dat er meer gerichte bezoekers je website zullen gaan bezoeken. Maar hoe werkt het precies, hoe moet je het aanpakken? Dat leggen we je kort uit, in de blog van deze week!

Ik wil SEO teksten schrijven, maar hoe moet ik beginnen?

SEO teksten schrijven is de beste manier om je positie in Google te verbeteren. Deze teksten gaan over een bepaald onderwerp die jij graag in de spotlight wilt zetten namens je bedrijf. Neem het voorbeeld van vorige week: een aardbeientaart met slagroom. Wanneer jij als bedrijf een tekst schrijft over de aardbeientaarten met slagroom die je aanbiedt, herkent Google dat. Google zal vervolgens zelf gaan checken hoe waardevol de tekst is en zal naar aanleiding van hoe waardevol de tekst is, een passende plek gaan zoeken om je artikel te plaatsen.

Nu zijn er natuurlijk regels en restricties verbonden aan deze manier van schrijven. Zo zou je niet een tekst kunnen schrijven die binnen iedere regel 3x “onze aardbeientaart met slagroom…” bevat. Wanneer Google dat opvalt, zul je juist even teruggezet worden in plaats van beloond worden. Ook zijn er andere regels binnen het schrijven van deze teksten die ervoor kunnen zorgen dat het artikel op een mooie positie komt te staan, of juist niet.

Nu horen wij verschillende mensen al het volgende denken: “Dus wanneer ik de regels van Google naast me neerleg en de tekst ga schrijven, schrijf ik de perfecte tekst?”. Daar kunnen we een heel lang antwoord op geven, maar in dit geval houden we het een beetje kort: nee. Veel mensen vergeten dat het niet de zoekmachine is waar je de tekst voor schrijft, maar je doelgroep. Blijf ten alle tijden voor ogen houden dat je doelgroep de groep is waar je de tekst voor aan het schrijven bent, dus die moeten het begrijpen. Wat heb je aan een goed geschreven en hoog gepositioneerde tekst, als je doelgroep er vrij weinig van begrijpt?

De juiste zoekwoorden kiezen:

Zoekwoorden zijn de woorden waarop mensen op zoek gaan naar jouw pagina. Deze woorden tikken ze in op bijvoorbeeld Google. Deze zoekwoorden bepalen voor het grootste gedeelte welke webpagina’s, artikelen of blogs op de eerste pagina van de zoekresultaten belanden en welke juist weer niet.

Het is dan ook zaak om goed onderzoek te doen naar deze zoekwoorden. Zo is het belangrijk om goed te analyseren hoe vaak er naar een bepaald woord gezocht wordt en hoeveel andere mensen dat zoekwoord gebruiken. Zo kan “auto huren” wel vaak gezocht worden, maar het wordt net zo vaak in teksten gebruikt dus de kans dat jij meteen bovenaan komt te staan, is niet heel erg groot. Wanneer je dan juist weer kijkt naar deze twee zoekwoorden in combinatie met de plaats waar jij de auto’s wilt gaan verhuren, kan de concurrentie plots weer een heel stuk lager liggen maar het volume (relatief gezien) net zo hoog blijft.

Wanneer je je aardbeientaart in Amsterdam wilt gaan verkopen, is het goed om te kijken naar hoeveel mensen “aardbeien amsterdam” al gebruiken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het even in te typen bij Google zelf, wanneer het al in de suggesties tevoorschijn komt weet je dat het waarschijnlijk al vaker gezocht zal worden. Wanneer je dan je zoekwoorden hebt vastgesteld kun je beginnen aan je tekst!

De puzzelstukjes liggen er, afmaken die puzzle!

Nu je al deze stappen ondernomen hebt, weet je direct een beetje beter voor wie je de tekst aan het schrijven bent. Je kent deze mensen nu en weet ietsjes meer over hun behoeftes. Dan is het nu tijd om de mensen te geven wat ze willen: een uitmuntende tekst! Probeer je tekst leuk en informatief te houden en niet te langdradig. Zoekmachines vinden lange teksten leuk, maar als ze te lang worden zal het niet in goede aarde vallen bij je doelgroep. Let daarbij op de volgende elementen in je tekst:

Titel: een leuke, pakkende titel wordt veel sneller aangeklikt dan een super saaie titel. Zo spreek je je doelgroep op een goede manier aan!
Meta-description: dit is het kleine stukje tekst met informatie over jouw pagina, die te zien is in Google. Zo geef je mensen al een klein inzicht in wat ze kunnen verwachten.
Inleiding: een korte introductie over het artikel wat je hebt geschreven. Niet mensen (en tevens ook de zoekmachine) in een bos gooien waar ze de weg niet kunnen vinden. Een korte zin is soms al voldoende.
Tussenkopjes: eigenlijk is dit hetzelfde als de stap hiervoor; Een klein beetje leidinggeven kan binnen de tekst nooit kwaad!
Alt-teksten: iedere foto die je in de tekst plaatst, heeft ook een beschrijving nodig. Dat kun je doen door een korte alt-tekst toe te voegen.
Afsluiter: knal eruit met een leuke, afsluitende alinea. Net zoals je met een leuke alinea bent begonnen, moet het ook duidelijk zijn dat er een einde is. Probeer mensen met zo min mogelijk vragen achter te laten, tenzij dat je bedoeling is natuurlijk.

Kan Sqits mij helpen met deze teksten?

Sqits kan je zeker helpen en adviseren om een aantal teksten op je pagina te zetten die er netjes uit zien in Google. Dus mocht je meer vragen hebben over hoe het werkt, of wat we kunnen doen? Stuur dan gerust even een mailtje naar info@sqits.nl, dan gaan we er samen naar kijken!


Leuk artikel? Laat het andere weten!