Maak je website klaar voor 25 mei! (Deel 1)

Maak je website klaar voor 25 mei! (Deel 1)

We zijn in Nederland eigenlijk altijd al heel erg gesteld op onze privacy. Informatie zoals je adres, telefoonnummer en andere persoonlijke gegevens gooien we het liefste niet op straat, maar houden we graag een klein beetje geheim, tenzij we daar natuurlijk toestemming voor geven. Nu is er al jarenlang ophef over websites die zomaar aan je gegevens kunnen komen en die gebruiken voor de doeleinden van dat bedrijf. Dat wordt vanaf 25 mei hard aangepakt.
Vanaf 25 mei is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent kortweg dat er voor ieder land in de EU dezelfde wet geldt omtrent het gebruiken van persoonsgegevens. Maar wat gaat dat precies voor invloed hebben op website van jou en van mij? Dat gaan we je uitleggen, op een gemakkelijke manier zodat jij het ook allemaal nog kunt volgen.

Je website moet betrouwbaar zijn.

We kunnen het je niet vaak genoeg zeggen, maar we gaan het toch nog maar een keer doen: je website moet vanaf nu echt helemaal beveiligd zijn. Een tijdje terug hebben we aangegeven dat een SSL Certificaat belangrijk is voor je plaatsing op de Google Ranglijst, maar inmiddels is het belang van een SSL Certificaat nog meer gegroeid.

Je SSL Certificaat is eigenlijk een teken dat (de gegevens van) mensen veilig zijn op je website, webshop of applicatie. Hun gegevens worden bewaakt en dat is precies waar de AVG voor staat: het beschermen van de gegevens van mensen.

Je krijgt nieuwe verplichtingen

Ben je een ondernemer en zijn gegevens van jouw klanten of leads erg belangrijk voor je? Dan zul je je vanaf 25 mei toch echt aan een aantal nieuwe regels moeten houden om te voorkomen dat je straks in één klap op straat staat. De straffen die aan het overtreden van deze regels hangen zijn namelijk geen milde straffen:

Ga je in de fout en breek je de basisregels van de AVG dan kun je een boete van 20 miljoen op je deurmat verwachten: geen straf waar je zomaar een risico voor neemt. Neem je de kleinere regels niet serieus en breek je deze: dan staat er een boete van slechts 10 miljoen op je te wachten.

Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat jij je altijd netjes aan deze regels houdt? Misschien doe je dat ook al wel onbewust, maar het is toch altijd even handig om dat nog een keer goed na te gaan lopen. We hebben een aantal punten opgezocht en die zullen we stap voor stap aan je gaan uitleggen!

Laat mensen al-tijd weten wat de volgende stap is:

Heb je een nieuwsbrief die je iedere maand opstuurt naar de volgers? Of moeten mensen een account aanmaken op je website? Laat ze dan altijd weten wat er met deze gegevens gebeurt op het moment dat ze op “enter” klikken. Zet er bijvoorbeeld informatie achter, laat mensen zien waar deze gegevens naartoe gaan.

Voor een nieuwsbrief is dit bijvoorbeeld heel erg makkelijk, zonder dat e-mailadres kunnen ze de nieuwsbrief namelijk niet ontvangen. Hebben ze geen interesse in de nieuwsbrief? Dan is er voor jou ook geen reden om toegang te krijgen tot hun e-mailgegevens. Zo simpel is één van deze punten eigenlijk. Onbewust ben je er vast mee bezig, maar inmiddels is het belangrijk om je er ook bewust van te zijn wat dit met zich mee brengt.

Geef mensen altijd de mogelijkheid om bij je weg te gaan:

Afscheid nemen bestaat niet, maar voor de nieuwe regels op 25 mei is het belangrijk om mensen toch de mogelijkheid te geven om afscheid te nemen. Neem bijvoorbeeld het schrijven van nieuwsbrieven wat we in de vorige alinea ook al naar voren haalde. Mensen melden zich aan op een nieuwsbrief omdat ze veel interesse tonen. Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ze na een aantal weken hun interesse een klein beetje verliezen.

Wanneer dat gebeurt moet je deze mensen altijd de mogelijkheid geven om zich af te melden van je nieuwsbrief. Bied je dat niet aan, dan ben je eigenlijk bezig met mensen dwingen iets te ontvangen wat ze eigenlijk helemaal niet willen. Voeg daarom bijvoorbeeld gewoon een knopje toe aan de mail waarmee ze zich kunnen afmelden, scheelt je gewoon 20 miljoen en daar kun je best wel wat leuks mee doen.

Maak een pitch-perfect Privacy verklaring.

Voor ieder bedrijf met een website is het handig om een privacyverklaring samen te stellen. In deze verklaring zet je eigenlijk gewoon alles wat op die website geldt. Heb je bijvoorbeeld verschillende formulieren op je website staan? Geef dan in de privacyverklaring aan waar je de gegevens die je uit dat formulier haalt voor gaat gebruiken.

Met deze privacy verklaring heb je eigenlijk altijd iets om op terug te vallen wanneer daar naar gevraagd wordt. Dit kan prima zijn om onder de regels door te komen als het ware, maar wij raden je aan om toch even per invulveld aan te geven waarom je deze gegevens nodig hebt, dan kom je niet zo geheimzinnig over.

Over twee weken komen we bij je terug:

Omdat de informatie die we je willen geven eigenlijk teveel is voor een blog gaan we het voor nu even hierbij laten.

Het tweede deel kun je over precies twee weken lezen. We zullen je gewoon via Facebook, Linkedin en Instagram laten weten dat er een nieuwe blog online staat, dus we hebben verder geen gegevens van je nodig… Tenzij je die natuurlijk heel graag aan ons wilt geven!

Heb je nu al vragen? Stuur ons dan een mailtje via info@sqits.nl!


Leuk artikel? Laat het andere weten!