Maak je website klaar voor 25 mei, deel 2!

Maak je website klaar voor 25 mei, deel 2!

Twee weken geleden zijn we begonnen je te informeren over de gevolgen die de AVG wetgeving gaat hebben op de websites die bij jou onder je hoede staan. Die blog kun je gewoon terugvinden op onze website, hier namelijk! Zoals we in die blog al aangeven zijn we in Nederland heel erg gesteld op onze privacy en op het waarborgen van onze persoonlijke gegevens. Vanaf 25 mei gaan hier hele grote dingen in veranderen.

Vanaf 25 mei kun je namelijk boetes krijg je als je als bedrijf niet de juiste voorwaarden legt aan het gebruiken van de gegevens. Gebruik jij iemand z’n e-mailadres om een nieuwsbrief naar diegene te sturen, of gebruik je het adres van één van je klanten om brieven te sturen: geef dat dan direct aan bij het invulveld of in je algemene voorwaarden. De betrouwbaarheid van je website moet altijd gewaarborgd worden, zoals in de vorige blog te lezen is. Deze week gaan we daarop verder: wat zijn andere onderdelen die meegenomen moeten worden?

De personen in je lijsten moeten te achterhalen zijn:

Stel: je hebt een nieuwsbrief waarin je iedere maand aangeeft wat er de afgelopen maand is gebeurd, of wat er allemaal te gebeuren staat. Je wilt deze nieuwsbrief naar je klanten sturen en je klanten op de hoogte houden, maar daar heb je wel een e-mailadres voor nodig. Deze e-mailadressen kun je krijgen wanneer ze bijvoorbeeld een bestelling plaatsen en de checkbox voor de nieuwsbrief aanvinken, of wanneer ze het formulier op de homepage invullen. Dit noemen ze ook wel conversie (daar hebben we eerder een blog over geschreven), en daar moet je ook rekening mee gaan houden.

Er moet namelijk altijd terug te vinden zijn waarom een bepaald gegeven in je database staat. Is dat nergens terug te vinden? Dan kan er zomaar een fikse boete aan je broek komen te hangen en dat is iets wat je zeker wilt voorkomen. Registreer daarom altijd en overal waar de reacties vandaan komen en waarom je ze wilt opslaan. Zo kun je niet gepakt worden op het feit dat je zonder enige reden iemand z’n e-mailadres gebruikt.

Bij Sqits proberen we altijd deze problemen voor te zijn want voorkomen is beter dan genezen. Daarom zorgen wij altijd dat wanneer mensen zich (al dan niet per ongeluk) aanmelden voor onze nieuwsbrief, ze een bevestigings e-mail krijgen met daarin de dingen waar ze zich voor aan hebben gemeld. Een leuke vrolijke mail waarin je wordt welkom geheten bij Sqits. Hebben mensen daar dan geen zin in? Dan kunnen ze zich direct weer van onze lijst af halen door op de knop onderaan de mail te drukken!

Sluit overeenkomsten af

Je nieuwsbrieven maak je meestal bij een andere partij, neem bijvoorbeeld een partij zoals MailChimp. MailChimp is een dienst waarmee je nieuwsbrieven kunt maken en deze kunt versturen naar een lijst met e-mailadressen die je zelf invoert. Dat betekent dat jij gegevens krijgt van de gebruiker. Jij spreekt met je gebruiker af dat je zijn/haar gegevens mag gebruiken voor het sturen van nieuwsbrieven, dit betekent natuurlijk niet direct dat de gebruiker het ook goed vindt dat MailChimp deze gegevens heeft. Natuurlijk zal de gebruiker zich hier niet bepaald druk om gaan maken, maar vanaf 25 mei speelt dit wel een belangrijke rol in het hele verhaal.

De verwachting is namelijk dat er veel meer gecontroleerd gaat worden op dit soort onderdelen en dat je hier ook boetes voor zou kunnen krijgen. Dit betekent dus dat je ook hier rekening mee moet gaan houden, en dat kan je doen met een bewerkersovereenkomst. Je sluit deze overeenkomst met de klant, de partij waar je ook de gegevens mee gaat delen (MailChimp bijvoorbeeld) en jouw partij. Als er dan problemen zijn kan er in de verwerkersovereenkomst gekeken worden waar het fout is gegaan.

Neem daarom even goed de tijd om te checken hoe je nu alles omtrent de persoonlijke gegevens hebt geregeld met andere partijen. Check of alles nog klopt en probeer een overeenkomst op te stellen, dan weet je in ieder geval zeker dat het ook allemaal goed blijft gaan.

Een band opbouwen met je klanten

Bij Sqits hechten we niet zoveel waarde aan de kwantiteit van onze volgers, maar meer de betrokkenheid die ze hebben met ons bedrijf. We kunnen met gemak een budget aan de kant zetten om in onze social media kanalen te stoppen en meer dan 40.000 volgers krijgen, maar deze volgers zullen vrijwel niks toe te voegen hebben voor ons bedrijf en wat we willen doen. En dat is ook iets wat de AVG kan gaan regelen.

Wij zien het als een manier om nog dichterbij onze klanten te gaan komen. We moeten afspraken maken met mensen die zich aanmelden op onze website en onze diensten en dat is een goede reden om contact te leggen met deze mensen. We schreven eerder al een blogpost over de nieuwe guidelines van Facebook en daar kun je dit eigenlijk goed mee vergelijken. De mensen die je op internet ontmoet zijn niet een soort producten die je zomaar even uit het schap in de supermarkt haalt, je moet een band op gaan bouwen en dat betekent ook dat je meer waarde met ze moet uit gaan delen.

Nu ben je er klaar voor.

We hebben je natuurlijk niet letterlijk alles kunnen vertellen wat de AVG gaat doen op 25 mei, maar we hebben wel geprobeerd zoveel mogelijk uit te leggen. De AVG gaat vanaf 25 mei heel veel invloed hebben en daar moet je als website gebruiker vrijwel altijd van op de hoogte zijn.

Heb je nog andere vragen waar je graag een antwoord op zou willen? Dan kun je ons altijd even mailen via info@sqits.nl! En we beloven meteen: we gaan je e-mailadres daarna niet meer gebruiken om gekke dingen te doen.


Leuk artikel? Laat het andere weten!