Socials: Hoe zet ik Facebook in?

Socials: Hoe zet ik Facebook in?

Tegenwoordig kom je er eigenlijk niet meer omheen: social media. Vroeger was het Hyves wat we gebruikte om elkaar te feliciteren (lekker krabbelen) en inmiddels doen we dat via Facebook, Snapchat, WhatsApp, Instagram en nog veel meer. Naast dat er meer media zijn gekomen om elkaar op te benaderen, worden deze kanalen ook gebruikt voor business en marketing. Heel veel bedrijven zijn dan ook begonnen met een gehele afdeling te maken voor hun Social Media en overige PR, ook bij Sqits trouwens. Dat doe ik en daar vertel ik over in deze blog.

De aankomende weken gaan we een aantal kanalen uitlichten die je kunt gebruiken om je bedrijf te promoten, hoe begin je daarmee? Hoe word je net zo goed als andere grote spelers op de markt? We beginnen met Facebook, één van de meest gebruikte (spoiler: het meest gebruikte) kanalen op de hedendaagse markt.

Waarom beginnen we met Facebook:

We beginnen bij Facebook omdat dat op dit moment het meest gebruikte social media kanaal is die er bestaat. Met meer dan 2 miljard mensen loopt het ruim 600 miljoen gebruikers voor op de nummer twee: YouTube. De kans dat je je doelgroep gaat bereiken is een stuk groter wanneer je Facebook gebruikt, dan wanneer je een kanaal zoals Instagram of Twitter gaat gebruiken.



Naast het feit dat Facebook de meeste gebruikers heeft, is de informatie die Facebook van haar gebruikers heeft ook veel accurater dan bijvoorbeeld YouTube of Twitter. Facebook gebruikers geven Facebook niet alleen toegang tot hun persoonlijke gegevens, maar ook tot hun interesses. Facebook gebruikers liken iedere week wel een aantal pagina’s waar hun interesse ligt, ook vullen ze in waar ze werken en wat ze studeren. Facebook neemt al deze data op en past daar de tijdlijn van de gebruiker op aan.

Facebook is dus, om het even kort samen te vatten, de grootste vijver die vol met data zit. En uit deze vijver kun je ook gaan vissen, zoals wij je gaan uitleggen.

Hoe start je een pagina op:

Facebook op een goede manier gebruiken, begint natuurlijk bij het aanmaken van een Facebookpagina (wanneer deze nog niet is aangemaakt dan, natuurlijk). Daarvoor is het belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt wat voor bedrijf je onder je hoede hebt op Facebook. De eerst vraag die Facebook dan ook stelt is of je een lokaal bedrijf hebt, of dat het een echte organisatie is. Organisaties zijn bijvoorbeeld Tele2 of Vodafone, met meerdere grote bedrijven onder hun hoede.



Wanneer je deze vraag beantwoord is het zaak om de gegevens van je bedrijf in te vullen. Zie dit niet als een “Urgh, het moet dan maar” of een “Ja, maar wat gaan ze met die gegevens doen dan?”, maar zie het als een mogelijkheid. Wanneer jij namelijk in een later stadium een doelgroep wilt gaan instellen is het belangrijk dat je zelf ook een duidelijke plaats hebt. Alleen maar voordelen dus!

Stel je doelgroep in:

Duidelijk maken met wat voor mensen jij in contact wilt komen, is extreem belangrijk. Je wilt namelijk dat Facebook je gaat helpen om deze mensen te bereiken. Je wilt natuurlijk als paginabeheerder niet dat jouw pagina, die zich richt op het repareren van auto’s, vaak gezien wordt door mensen tussen de 12 en 15 jaar oud. Hoogstwaarschijnlijk is dat namelijk niet de doelgroep die je voor ogen hebt.



Hoe meer beeld jij hebt bij je gebruiker, hoe preciezer je je doelgroep kunt gaan maken. Je kunt jezelf vragen stellen als: waar woont mijn doelgroep? Wat voor interesses heeft mijn doelgroep? Hoe oud zijn ze? Zo kan dit allemaal gefilterd worden door Facebook.

Zorg voor een unieke URL:

Één van de meest voordehandliggende, maar toch vaak vergeten, tips die we je kunnen geven: zorg dat je Facebook pagina een unieke URL heeft. Facebook genereert niet altijd een unieke URL. Wanneer je deze wel hebt, kun je je Facebook Pagina altijd makkelijk doorsturen en via andere kanalen delen

Laat je pagina er goed uit zien:

Het klinkt heel erg makkelijk, maar een pagina er goed uit laten zien is meer dan alleen een mooie omslagfoto en een mooi logo. Denk bijvoorbeeld aan je schrijfwijze: een Facebookpagina die constant verkeerde grammatica of foutieve spelling post, maar toch formeel over wilt komen zal sneller irritatiepuntjes hebben dan een pagina die dat niet heeft.

Natuurlijk is een mooie omslagfoto en een mooi logo ook belangrijk, daar mag geen discussie over zijn: een omslagvideo met mooie beelden zorgen er vrijwel altijd voor dat je pagina er een stukje beter uit gaat zien en ook dat is heel erg belangrijk.



Steek dus veel energie in je website, maar geen onnodige: onnodige content kan er weer voor zorgen dat mensen je pagina een stuk minder interessant gaan vinden en dat moet je niet hebben. De volgende keer lichten we een wat zakelijker kanaal toe: LinkedIn!


Leuk artikel? Laat het andere weten!